Koordinacioni sastanak projekta „ZAUSTAVI-ZAŠITI-POMOZI“
Dana 11.01.2017.godine u Novom Sadu, održan je treći koordinacioni sastanak projekta „Zaustavi-zaštiti-pomozi, kao jedan od redovnih sastanaka Radnog tima Sekretarijata, partnera i saradnika na projektu koji su zaduženi za realizaciju pojedinačnih aktivnosti projekta. Sastanak je otvorila i njime rukovodila koordinatorka projekta Biljana Delić, upoznajući prisutne sa dnevnim redom i ciljem sastanka kako bi se predstavile realizovane aktivnosti na kraju prve godine projekta i utvrdili zadaci za prvi kvartal 2017.godine.
1. Pripreme za izradu godišnjeg izveštaja donatoru i realizacija budžeta projekta u prvoj godini
Najavljena je priprema godišnjeg izveštavanja prema donatoru od strane Sekretarijata i partnera CPŽ sa rokom do 18.02.2017.godine i završetak prve budžetske godine sa 18.01.2017.godine. Do kraja prve godine projekta, tj. do 17.01.2017.godine, očekuje se potrošnja između 9 i 10 miliona dinara od ukupno 12 miliona dinara, odnosno od sredstava donatora planiranih za realizaciju projektnih aktivnosti u prvoj godini projekta.
2. Obuke zdravstvenih radnika
O realizaciji obuka u 2016.godini, dr Aleksandra Kapamadžija je ispred Medicinskog fakulteta i edukacionog tim projekta, iznela podatke o uspešno završenim trodnevnim obukama zdravstvenih radnika u 2016.godini. Do sada je obučeno sedam grupa zdravstvenih radnika sa ukupno 292 polaznika iz 14 zdravstvenih ustanova u AP Vojvodini. U januaru ove godine, završno sa 17.januarom, završavaju se obuke za još tri preostale grupe zdravstvenih radnika, što znači da je u prvoj godini realizacije projekta obučeno ukupno 10 grupa zdravstvenih radnika. Dr Kapamadžija je istakla visoku motivisanost zdravstvenih radnika i značaj podrške rukovodioca zdravstvenih ustanova za njihovo učešće na edukativnom kursu projekta. Uspešnost realizacije ove projektne aktivnosti potvrđuju i odlični rezultati evaluacije edukativnog kursa i predavača od strane polaznika i zadovoljstvo polaznika dobijenim znanjima i većim razumevenjem problema rodno-zasnovanog nasilja a posebno seksualnog nasilja nad ženama i devojkama. Aktuelna je priprema za nastavak obuka i postupak ponovne akreditacije kursa kod Zdravstvenog Saveta Srbije. Plan sa definisanim datumima i mestima održavanja obuka u 2017. godini biće objavljen na sajtu projekta i očekuje se od marta 2017. godine.
3. Monitoring i evaluacija
Predstavnice Sekonsa-grupe za razvojnu inicijativu, Olivera Vuković i Jovana Obradović su predstavile realizovane aktivnosti i iskustva monitoringa i evaluacije projekta i plan rada za naredni period. Završena je Studija početnog stanja i revizija Studije početnog stanja sa dopunama. Analizirajući dosadašnje aktivnosti monitoringa i evaluacije multisektorskih timova, konstatovana je različita polazna situacija u lokalnim sredinama sa aspekta razumevanja nasilja, postupanja prema žrtvama i aspekta postojanja polaznih dokumenata i protokola o saradnji na lokalnom nivou. Anketirane su 134 žene sa iskustvom nasilja, od kojih je oko dve trećine sa iskustvom seksualnog nasilja.
U narednom periodu je potrebno utvrditi jasne i merljive kriterijume za evaluaciju multisektorske saradnje, ali i procesa pilotiranja centara za žrtve seksualnog nasilja. Planira se i evaluacija efekata obuke zdravstvenih radnika, 6 meseci nakon obuke. Evaluacija će obuhvatiti oko 150 zdravstvenih radnika kao i rukovodioce zdravstvenih ustanova čiji su zaposleni učestvovali na obukama. Podsećamo da su obuke zdravstvenih radnika imale za cilj da senzibilišu zdravstvene radnike za bolje prepoznavanje i razumevanje nasilja, adekvatnije postupanje sa žrtvama sa ciljem smanjivanja sekundarne viktimizacije žrtve, za koordinisanu saradnju i unapređeno evidentiranje nasilja, tako da se očekuje prepoznat napredak u postupanju zdravstvenih radnika u ovim segmentima.
4. Multisektorska saradnja
Aktivnosti multisektorske saradnje predstavila je Biljana Stepanov, ispred Centra za podršku ženama iz Kikinde. Konstatovano je da je u toku završetak realizacije trodnevnih obuka za članove novoosnovanih multisektorskih timova za tri grupe, dve u Novom Sadu i jedna u Zrenjaninu. Istaknuta je nedovoljna senzibilisanost članova timova za aspekt rodno-zasnovanog nasilja, vrsta nasilja i posebno nasilja nad marginalizovanim kategorijama žena i devojaka i aspekt seksualnog nasilja. Složenost uspostavljanja multisektorske saradnje lokalnoj sredini istakla je Stepanov, čini potreba da se istovremeno radi na tri paralelna nivoa. Prvi je okupljanje i formiranje timova, uspostavljanje pravila rada i funkcionisanja u zavisnosti od vrste nasilja, drugi je osposobljavanje za pravilno evidentiranje nasilja, koordinaciju predstavnika svih uključenih sistema, podelu poslova oko pozivanja, informisanja i izveštavanja i treći nivo podrazumeva usklađivanje funkcionisanja multisektorskih timova prema važećim zakonima, uključujući i novi Zakon o sprečavanju nasilja u porodici, sa pravilima i procedurama rada različitih službi iz svih uključenih resornih oblasti. U narednom periodu se od multisektorskih timova očekuje uspostavljanje novih mehanizama funkcionisanja i promena nedovoljno dobre prakse u zaštiti žena od nasilja.
5. Pilotiranje
Aktivnosti procesa pilotiranja predstavila je ispred Stručnog tima Danica Todorov, ističući činjenicu da uspostavljanje novoosnovanih Centara za žrtve seksualnog nasilja prepoznajemo kao proces koji se mora sistematski podržavati, usmeravati i pratiti u svim segmentima. Nacrt studije sa predlogom pilot modela centra za žrtve seksualnog nasilja je završen, a uskoro će biti završen i Vodič za postupanje u slučajevima seksualnog nasilja u centru za žrtve seksualnog nasilja. Bezbedno okruženje i uspostavljen odnos poverenja između žrtve nasilja i profesionalca omogućavaju nastavak utvrđivanja dokaza o nasilju i daljeg oporavka žrtve od traume seksualnog nasilja.
U cilju podrške procesu pilotiranja važno je uspostaviti saradnju pilot centara sa multisektorskim timovima u lokalnim sredinama i uspostaviti razmenu iskustava između novouspostavljenih pilot centara, za sada u Zrenjaninu i Novom Sadu. Predlog je da se stavi akcenat na veću promociju aktivnosti pilotiranja, a delom i na promociju kroz obuke članova multisektorskih timova.
6. Promocija
U 2016. godini su realizovane sledeće aktivnosti promocije projekta i odnosa sa javnošću, u saradnji sa Agencijom Bumerang: produkcija i emitovanje TV i radio spota, radio emisije, prve televizijske emisije, članka za štampane medije, internet prezentacije, aktiviranje društvenih mreža, dizajn i štampanje promotivnog materijala, stalnog presklipinga, organizovanje nekoliko događaja i pratećeg video i foto materijala. Internet prezentacija je od 24.11.2016.godine koncepcijom i vizuelnim sadržajima ispratila sve projektne aktivnosti po segmentima, uključujući i organizovane događaje-konferencije sa fotografijama i video materijalima. Zbog uticaja internet prezentacije na razvijanje svesti žena i devojaka, kao i stručne i šire javnosti o potrebi eliminisanja rodno-zasnovanog i seksualnog nasilja, potrebno je promovisati edukativne i druge promotivne sadržaje koji prate proces implementacije projekta.
Koordinacionom sastanku su pored koordinatorke projekta Biljane Delić i članova Radne grupe Pokrajinskog sekretarijata za zdravstvo, Aleksandre Čavić, Vesne Lekić, Kristine Lacković i Jasminke Ćuk, prisustvovale i predstavnica Medicinskog fakulteta, dr Aleksandra Kapamadžija, predstavnica partnera CPŽ Biljana Stepanov, predstavnice Sekonsa, Olivera Vuković i Jovana Obradović, i predstavnica Stručnog tima za pilotiranje centara za žrtve seksualnog nasilja, Danica Todorov.
Sledeći sastanak je zakazan za mart 2017.godine.